Posted by: Mirri | jaanuar 5, 2009

Inimese nimest

Ma olen alati pooldanud lapsevanemate õigust oma lapsele vabalt nimi panna. Loomulikult vajab iga vabadus teatavat kaunistamist pisipiirangutega ( ntx nimi ei tohi ropusti kõlada jms). Aga kole on kui on nii nagu venelastel  kombeks. Et nimi peab piiblist tulema, sest selle taga on last kaitsev pühak.  Ja siis ongi ühes õpperühmas viis Jelenat,  neli Juliat ja kolm Aleksandrat.
Liigun Saaga abil arhiivis ja nimelt kaheksateistkümnendas sajandis.  Olen sama hädas nagu vene koolis. Eesnimesid on kole vähe ja perenimesid pole.  Abiks on sünniregistris märgitud isanimed aga ka isanimed pole eriti eristatavad.

Mis nimesid siis meie esivanemad tookord said?  Minu kokkupuude Liivimaa andmestikuga aastatest 1720 – 1800 ütleb järgmist.

Naistel  on absoluutses enamuses Liiso, siis tuleb Ann ja siis Krete.  Edasi Hip, Kattre, Marrin. Palju on ka nime Katz. Nimi Mari tuleb laiatarbenimeks alles selle sajandi lõpuks. Ma siin natuke muutsin kirjapilti, tegelikult erinevad pastorid panid nimesid natuke erinevalt kirja, ntx  Liso,  An,  Kats.

Meeste  populaarsed nimed olid Jürri, Hindrek, Hint, Juhhan, Jaan, Peter, Andre ja Mango.  Mango oli hästi sageli esinev nimi.  Teised nimed on meil vahelduva eduga senini liikvel aga Mangot  pole Eestis vist juba alates kahekümnendast sajandist enam kasutatud. Huvitav, miks?  Ilusa kõlaga nimi ju. Praegu segab selle nime taasärkanist  söödav viljake. Varem aga sellest viljast ju midagi ei teatud.

Responses

  1. Nimi Mango tuleb ilmselt eriti keskajal levinud Suurbritannia (ja ka vist Saksamaa) nimest Mungo. Shotimaal on isegi yks pyhak St. Mungo, Glasgow kaitsepyhak.

  2. Huvitav, millega Hip võiks seostuda?

  3. Kus Hipe algkodu on, ma ei tea. Küll aga mäletan, et minu Mõnistes elav vanaema ütles, et Mõniste mehe jaoks on üldnimi mehka ja naise jaoks hipp. Et mina võisin ütelda, et minu vanaema Miili oli hipp ja vanaisa Juhan oli mehka.

    Kirikuraamatutest ei paista, et selle nimetamise aluseks oleks olnud eriline Mehkade ja Hipede jagamine nimepanekul (Mõnistes).

    Hm, setudel ei olnud soolist eristamist. Setu oli setu, olgu ta siis mees või naine.

  4. Huvitav on, et Ferdinand Johann Wiedemanni sõnastik (1869) väidab Hipu (nom. Hipp; alternatiivid: Hippe ja Hippu) olevat mehenime.

    (Lõunaeestilise) Mango alternatiivkujudena annab Wiedemann sellised: Mangu, Mangul [gen. Manguli] ja Mangus [gen. Manguse].

  5. Oi, see on tõesti uudis, et Hipp võiks ka mehe nimi olla. Kuidagi ürgnaiselik tundub. 🙂 Minu meelet käändus see nimi Hipp – Hipe ja ka Hipp-Hipi. Mul oli kooliõde Hipp. Tema eelistas varianti Hipp-Hipi. Aga vanaema rääkis ainult Hipp-Hipe.

    • Tere nimeuurija!
      Põnev arutelu nimede päritolust. Olen sünninimega Hipe Mõnistest,
      nüüd elan Lahemaal. Mu nimi on toonud mulle õnne.

  6. Jah, ma ise ka imestan. Eriti seetõttu, et Wiedemann on tavaliselt ülimalt täpne ja seega suur autoriteet.

    Aga käänamisvõimalusi on kindlasti mitu, võib-olla sõltuvalt murdest. Wiedemann annab näiteks nimele Ann ainsaks genitiiviks Anne (Ann, Anne), samas kui vähemalt praegu on ju levinud ka Ann, Annu ja Ann, Anni. Kats käändub tal Kats, Katsu. Kai käändub Wiedemannil Kai, Kaie. Praegu on Kaie omaette nimi ja Kai käändub tavaliselt Kai, Kai. Jne. Naisenimi Madi käändub Wiedemannil Madi, Mae. Naisenimi Maid käändub Maid, Maiu. Ja Mai käändub Mai, Maie.

    Huvitav ju.

  7. Osutus, et ma oma uhkes üksinduses (vaadeldes suguvõsa juuri) olen lahtisest uksest sisse murdnud. Sellest nimedesagedust ja ka Hipest ja Mangost on juttu siin

    http://www.isik.ee/foorum/viewtopic.php?p=5990&sid=01bfa8e1a27f42bf153dc83bf3d7c7dd

    Ja pikalt.

  8. minu suguvõsas on mango jällegi perenimi mitte eesnimi


Lisa kommentaar

Rubriigid

